Een elektrische motor gaat slechts 10 à 12 jaar mee. Voor zo’n motor heb je ca. 10 accu’s nodig. Die accu’s gaan 5 à 6 jaar mee. Tegenover één dieselmotor die ruim 30 jaar meegaat, staan dus 3 elektrische motoren en ca. 60 accu’s die afgeschreven zijn. Na die tijd gaat de dieselmotor nog wel even mee of zijn we alweer toe aan een vierde set elektrische motor en accu’s. Met zo’n moderne dieselmotor zijn we dus zeer duurzaam bezig en niet alleen dat: we zijn ook zeer financieel bewust bezig.
Overigens zijn we nu ook bezig om de binnenkant van het schip in de lak te zetten op alle plekken waar we, na het plaatsen van de motor, straks niet meer bij kunnen. Zo’n 6 à 7 lagen over elkaar heen. Dan komt het hout pas echt goed op kleur. Ook is de stelling verplaatst naar achter om het staartstuk te kunnen plaatsen. Binnenkort beginnen we ook aan het bevestigen van de laatste (achtste) gang. Als dat gebeurd is, beginnen we echt aan de afwerking van het schip. Het doel is om het schip aan het eind van dit jaar gereed te hebben dan hebben we daarna nog enige maanden voor de afwerking van de details. Dan gaat het om het zeil, de tuigage, de roeispanen, enz. Veel van die werkzaamheden moeten in het water gebeuren omdat de mast er dan op moet staan en dat kan onmogelijk in de sporthal. Die is 7 meter hoog, terwijl de mast zelf 10 meter is. Wij hopen dan in de haven bij Jachtwerf Pisano terecht te kunnen. Dan hebben we het alweer over het voorjaar van 2021.
Bekijk hier de voortgang van de bouw en de laatste updates van Vikingschip Dorestad.